اختلاف بر سر تعریف تروریسم

احمد انارکی‌محمدی*- با توجه به اینکه کارگروه اقدام مالی FATF یک تجربه جهانی است و تعداد زیادی از اعضای سازمان ملل عضو آن هستند، اختلاف‌نظرهایی درباره مباحث مختلف در این کارگروه پیش می‌آید. اصلی‌ترین اختلاف‌نظر ایران و اعضایی که در این کارگروه حضور دارند و موجب تعلیق ایران شده است مقوله تروریست است.
برخی اعضا به دلایلی ایران را حامی تروریست می‌دانند و همین موضوع موجب تمدید تعلیق ایران شده است. این در حالی است که نحوه تشخیص و شناسایی تفکرات سیاسی کشورهای مختلف با هم تفاوت دارد. ایران آن بخش از جامعه جهانی را که برخی تروریست می‌نامند به هیچ عنوان تروریست ندانسته و معتقد است این گروه در حال مقاومت است.
تعلیق ایران زمان طولانی‌ای را گذرانده و در دوره‌های مختلف تمدید شده است اما دلیل ادامه این تعلیق این‌بار بیش از اینکه به مسایل پولشویی مربوط باشد، ارتباطی مستقیم و تنگاتنگ با تفکرات مرتبط با تروریست یا حمایت از مقاومت دارد.
ایران خوشبختانه بعد از بررسی‌ها و اظهارات نهادهای بین‌المللی قدم‌های بسیار مثبتی در راستای بهبود مسایل مرتبط با پولشویی برداشته است. بسیاری از این کانال‌ها مورد بررسی قرار گرفتند و در نهایت حذف شدند. تشکیل کمیته‌ها و کارگروه‌هایی با انگیزه در راستای حل شدن تعلیق ایران موجب بهبود وضعیت نیز شده است.


تفاوت در تفکر و تعاریف بین‌المللی موجب طولانی شدن مسیر کنترل و حل کردن مشکلات کشور شده است اما جمهوری اسلامی ایران همچنان بر مسیر خود ثابت‌قدم است و با حفظ چارچوب تعاریف خود مبنی بر حمایت از گروه‌های مقاومت همچنان در مسیر مبارزه با پولشویی قدم برداشته و تلاش خود را برای اثبات سلامت رفتار مالی کشور خواهد کرد.
به هر روی شاهدان و ناظران بین‌المللی در طول سالیان گذشته شاهد بوده‌اند که ایران در گروه معدود کشورهایی است که با تروریست در منطقه به شکلی کاملا جدی مبارزه کرده است و مبارزات ایران در مسیر امنیت در منطقه باید از سوی ناظران بین‌المللی جدی گرفته شود.
* عضو کمیسیون اقتصادی